Så du gik gennem hele læringsprocessen, du fik din grad, du kan endda sige stolt, at du selv er skaberen af succesrige workshops. Du var faktisk så succesrig, at dine mentorer troede, det kunne være en god ide at foreslå dig som den næste i rækken for at give workshopinstruktioner og lektioner. Så hvad nu? Hvad gør vi? Jeg mener, det var let at konstruere dine egne data, men nu er tiden inde til at rådgive andre, så hvordan gør vi det?
Omhyggelig forberedelse er altid det første skridt mod at organisere en vellykket workshop. Du skal have de generelle udsigter helt fra begyndelsen, ellers vil du vende tilbage til udgangspunktet igen og igen.
Uanset om du handler som en ekstern konsulent / mentor eller arrangerer en intern workshop, er det allerførste du skal gøre at fokusere på deltagerne. Prøv at forstå, hvem de er, hvordan deres gruppedynamik er, og hvordan du bedst kan matche workshoppen til deres viden. Du skal efterlade dit eget fodaftryk naturligvis, men deres viden og personlighed skal absolut tages i betragtning.
Når du ved, hvem der deltager i workshoppen, er det tid til at rulle ærmerne op og sørge for, at du har en krystalklar idé om dens formål, destination, data, metode. Uanset hvis idé det var at arrangere workshoppen i første omgang, er det godt at mødes med nogle nøglepersoner på dette tidspunkt for at sikre sig, at alle er på den samme side om det mål, du prøver at nå. Først når du føler dig sikker på, at alle har et fælles sæt af forventninger og vision, kan du komme videre.
Der er ikke noget værre end at lave en workshop, der ikke fører noget sted hen. Så du skal altid vide, hvad dit mål er. Alt hvad du kan følge op på vil fungere, så længe gruppen har en fælles forståelse af målet. Så hvad er dernæst? Med en klar handlingsplan i tankerne er det tid til at være brutalt ærlig overfor sig selv. For selv med de bedst planlagte skidser og tegninger, kan værkstedet tage en helt anden vending end hvad du måtte have forventet. Ikke nødvendigvis til det værre, men det kan føre til uventede veje.
Men det er selvfølgelig okay, ligesom inden for videnskaben, får vi ikke altid det, vi ønsker eller leder efter. Bare husk, at det, du har planlagt, måske ikke er det, workshopdeltagerne har mest brug for, husk det og gå videre.
Foretag ofte check-ins på dine deltagere for at sikre, at de har det, de har brug for, og at de følger dine omhyggeligt foretagne instruktioner. Ligesom når du lavede workshoppen trin-for-trin, er det højst nødvendigt, at dine folk går over og husker værkets grundregler. For hvis noget ikke har et fast grundlag, er det bestemt til at falde fra hinanden.
Vær ikke bange for at bryde isen, hvis du ser, at deltagerne er lidt trætte af hinanden eller for seriøse. Del lidt personlig information, slå en vittighed ud, fortæl en sjov eller interessant historie. På denne måde får du flere mennesker til at åbne op for sig selv for de andre, føle sig mere selvsikker og skabe et bedre arbejdsmiljø.
Som arrangør er det dit job at lede diskussionen uden at tage en aktiv aktiv rolle i den. Du skal sørge for, at folk holder sig til emnet, forbliver relevante for det meste, men du vil også holde et åbent sind om eventuelle uventede emner, da de faktisk kan vise sig at være virkelig værdifulde i det lange løb. Sørg for, at alle deltagere bliver set og hørt hele dagen igennem: du bliver nødt til det, hvis du vil foretage en individuel evaluering i slutningen af workshoppen. Prøv at skifte mellem forskellige slags metoder og øvelser for at skabe en afbalanceret dagsorden, der understøtter deltagernes forskellige styrker. Det lyder underligt og skræmmende, men det skal være både personaliseret og teamarbejde.
I slutningen af workshoppen skal du sætte dig selv i baggrunden og lade resultaterne skinne, uanset hvor gode eller dårlige de er. Diskuter resultaterne og lav en generel evaluering og beskrivelse af, hvad der blev opnået. Erfaringer over tid giver de rigtige briller til at se på værkstederne hver gang fra nu af.